zondag 30 december 2012

Oliebollentocht - terug naar Zaandam

Ik had beloofd zaterdagavond weer thuis te zijn, maar zelf wilde ik ook wel graag naar huis.  Na terugkomst in Zwolle stond er dus nog een aardige tocht op het programma. Samen met Peter / Questikel vertrokken we na de bollen om ongeveer half 4. Mooi op tijd om nog een beetje van het licht te kunnen genieten. We zouden via Elburg rijden en dan weer de polder in. Questikel leidde de dans, hij wist de weg en had bovendien een Nuvi 500 in zijn 'bak'. Via de brug over het hoogstaande water van de IJssel. Door het langzaam in de schemering vervagende landschap. Links de glooiingen van de Veluwe, rechts het vlakke boerenland. Dwars door Elburg heen, wat een mooi stadje ... en opnieuw de polder in. Op zoek naar de lange rechte wegen. Nu had ik van tevoren bedacht om via Dronten te rijden, en daarna de lange rechte weg naar Almere-Haven op te pikken. Richting Dronten gingen we duidelijk niet in de goede richting, want de wind was helemaal in de rug. Maar met 35 to 40 kilometer per uur waren we er in een scheet. Linksaf, richting Zeewolde. Daar hadden we een keer rechts en links moeten gaan voor de juiste weg, maar omdraaien had geen zin. Vervolgens volgde een voor mijn gevoel eindeloze route door Flevoland. Langzamerhand begon ik stuk te zitten. Ik had moeite om Questikel bij te houden, maar hij hield alle rekening met mij. Met moeite hield ik de bak op 28 (tegen een straffe wind in, dat wel). We reden langs Zeewolde en voor mijn gevoel zig-zagden we door de polder. Soms de wind tegen, soms schuin achter. Waar zijn die lange rechte wegen die precies in de goede richting wijzen? Bij de de Stichtse Brug namen we afscheid van elkaar. We hebben misschien wat kilometers omgereden, maar dat kwam dan toch vooral door mij. Inmiddels de Top 2000 weer op de kop gezet. Ik vind dat echt heerlijk rijden en de kilometers leken weer voorbij te snellen. Via Almere-Haven en Muiden kwam ik, via de 'vaste' route, iets na 9 uur weer thuis. Mezelf verwent met een heerlijk Kasteel biertje. De terugtocht was 132 kilometer, terwijl ik van tevoren 125 kilometer geschat had. Viel dus uiteindelijk niet tegen. Totaal gereden op deze dag: 224 kilometer. Mijn oude record van 220 kilometer op één dag ook meteen uit de boeken gereden.

1 opmerking: