zaterdag 8 juni 2013

Bijzondere Fietsen (2)

Vanmiddag even in de Oosterkerk in Amsterdam geweest om daar een tijdelijke tentoonstelling over fietsen te bekijken. Het was rustig en ik werd door de initiatiefneemster rondgeleid. Er waren filmpjes over de afgelopen fietsparade, waar ik Rob en Marjolein op hun ligfietsen zag liggen, naast enkele clicko's. Op de tentoonstelling werden onder andere enkele bijzondere ligfietsen (de eerste originele Roulandt) getoond. De voorwiel aangedreven fiets heb ik zelf nog proberen te berijden. Dat vraagt echter wel enig geduld en ervaring en is me eigenlijk niet echt gelukt. Maar ja, wie heeft er eerder op een ligfiets door de kerk gesjeesd?

Voorgrond - Anne Oskam fiets, achtergrond een Roulandt

De afwijkende voorvork zorgt voor een kantelend voorwiel in de bochten. Is even wennen. 










Een as aangedreven fiets (ook wel cardanasfiets). Geen ketting, slechts enkele tandwielen. Let ook op de radiaal gespaakte wielen.

Verder heb ik vanmorgen de Oregon 650T bij Waypoint in Heerhugowaard opgehaald. Mijn eerste GPS, ik ben benieuwd naar mijn nieuwe speeltje. Zat er al enige maanden op te wachten. Kom ik later op terug.



4 opmerkingen:

  1. Leuk dat je het Amsterdams Fietsmuseum bezocht hebt.
    De voorwiel aangedreven ligfiets is een Anne Oskam zelfbouw. Na het overlijden van de bouwer is het geschonken aan de NVHPV. Ik heb hem een paar jaar beheerd en hij heeft nu een eervolle goede bestemming gekregen in het museum.

    De kliko's bij de openings tocht was een eigenbouw model Quest van Nico van Baar bij. Helemaal opgebouwd uit houten latjes. Geen kliko maar een kunstwerk...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad de 'houten quest' gezien in de filmpjes, maar wist niet dat deze echt van hout was.

      Verwijderen
  2. De oregon is een goede keus Wilco daar zal je geen spijt van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet zeker dat ik er geen spijt van ga krijgen, ik heb er al veel voorpret van gehad.

      Verwijderen