maandag 15 december 2014

Rainex

Toch weer op zoek naar manieren om de oppervlakte spanning te verlagen.

Opnieuw Rainex Anti-Rain en Rainex Anti-Fog op het vizier van de Sinnerkap aangebracht. En eigenlijk kom ik tot dezelfde conclusie als eerder.

Het werkt niet (of nauwelijks). Niet kopen, en veel te duur.

De Anti-Fog doet (volgens mij) helemaal niets, het raam beslaat net zo snel. Met het gebruik van Rainex lijkt zelfs wel meer vocht vast gehouden te worden aan de binnenkant. Waarschijnlijk werkt het prima op glas, maar met een dun laagje allesreiniger/zeep bereik je hetzelfde effect. Daar ga ik binnenkort mee experimenteren. Daarnaast lees over het gebruik van tandpasta om het beslaan van duikbrillen tegen te gaan. Is dat iets om mee te experimenteren?

De Anti-Rain lijkt iets meer effect te hebben. Niet op het moment van een bui, dan blijft het zicht even belabberd als altijd, maar het lijkt erop alsof de druppels sneller van het vizier verdwijnen als het weer droog is. Het minivizier zat nog vol druppels, de Sinnervizier was allang druppelvrij. Dit komt overeen met mijn ervaringen bij de autowasstraat. Ook daar is vaak Rainex toegevoegd en dat zie je in eerste instantie aan de druppeltjes op je auto, die er vervolgens door de blazer gemakkelijk afgeblazen worden.

6 opmerkingen:

  1. Hi Wilco,
    Ik ga de anti-fog producten van Klar Pilot importeren. Dit werkt gegarandeerd, heb ik inmiddels zelf vastgesteld. Anti-fog en Rainex van Halfords heb ik al in de afvalbak gekieperd, doet vrijwel niets.
    Ik ga in de komende dagen een vizier aan de buitenkant met OptiCoat pro laten behandelen. Dit is een keramische coating die op mijn auto zeer goed werkt. Ik kan, als ik dat wil, de ruitenwisser tijdens regen buiten gebruik laten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Hoe doet die Opticoat het op je auto bij lage snelheden, b.v. 30 km/h?
      Bij dat soort snelheden zou het voor een velomobiel interessant zijn.

      Groet

      Erwin en Tante Lies

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco,

    Helemaal met je eens, die ant-regen en anti-aandamp spullen kan je net zo goed in je haar smeren, misschien krijg je er nog krullen van? ☺☺☺ Daar ben ik ook al lang geleden achter gekomen, en heb ze sindsdien niet meer gebruikt. Gewoon met het vizier op een kier, dat is het enige effectieve!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilco,
    In afwachting van de Klar Pilot gebruik ik tegen het beslaan nu dezelfde shampoo die ik ook voor mijn haar gebruik. Werkt best een tijdje en is er zo weer af te spoelen.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb tien jaar gedoken en kan melden dat duikbrillen tegen het beslaan worden geprepareerd met speeksel. Je spuugt in je bril, smeert het lekker uit, spoelt het na met het buitenwater en de bril beslaat nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn speeksel is daar denk ik minder voor geschikt. Ik kreeg dat nooit goed werkend bij mijn duikbril (om te snorkelen). Maar wat dacht je van een hele vizier vol rochelen, gaat me wat ver. Toch bedankt voor de tip!

      Verwijderen