dinsdag 15 maart 2016

Kattenkwaad

Bij aankoop van 'De Bak' was een Cateye Enduro 8 CC-ED300 kilometerteller inbegrepen. Een heel fijn apparaat. Een aantal voordelen zijn:
  • Grote cijfers, die goed afleesbaar zijn, ook al heb ik in het dagelijks leven een leesbril nodig.
  • Kilometerteller met een kabel, draadloos schijnt soms geen goed signaal te geven in een velomobiel.
  • Dikke kabel, gaat dus minder snel kapot en is slijtvaster.
  • Je kan de totaalafstand weer opnieuw instellen na bijvoorbeeld een batterijwissel.

Omdat ik ben absoluut niet geïnteresseerd ben in caloriemeters en andere poeha, vind ik het een ideaal apparaat. Het doet precies wat ik wil dat het doet.

Nu had ik afgelopen week de voorbanden omgewisseld naar Shredda's. Volgens Ligfiets.net zou de omtrek van de vouwbanden 154 centimeter moeten zijn, dus dat had ik netjes ingesteld op de bandinstellingen. Op de terugweg van het werk bleek dat de afstand weergave te laag was (of reed ik gewoon langzaam en was het werk dichterbij gekomen?). Op de pont wilde ik de instelling veranderen naar 155 centimeter. Toen ging het mis. Het instellen lukte niet meer en het schermpje crashte. Alle standen weg. Mmm, eerst maar eens naar huis en daar de kilometerteller aanpassen. De teller geopend en de batterij eruit, alle standen op 0, nu weer opnieuw beginnen. Maar krijg hem maar eens aan de praat. Drie knoppen moeten tegelijk worden ingedrukt, geen kattenpis, de Cateye gaf geen sjoege. Opnieuw prutsen met de batterij, hij leek overleden.
Inmiddels had ik al overlegd met 'Tante Lies', heb ik (en ook Erwin) gekeken op webwinkels, maar de Cateye Enduro 8 CC-ED300 was nergens meer te vinden, alleen het nieuwe model, de ED400, lijkt nog verkrijgbaar. Het nadeel van dit model is echter dat je de totaalafstand niet kan instellen, je begint steeds weer op 0. Vind ik niet leuk. Toch is het wel handig dat de houder dan in ieder geval al in de fiets ligt. Zelfs had ik al een mailtje gestuurd naar Velomobiel.nl, misschien hadden zij er nog één liggen.
Ineens had ik een idee. Had ik niet dezelfde Cateye op mijn Seiran? Misschien kan ik die kannibaliseren. Even naar de schuur en inderdaad, dezelfde Cateye knipoogde mij toe. Die eraf, maar hoe pas ik nu de totaalstand aan? Nou batterij er maar weer uit. Alles valt daarna uit, en ik wanhoopte al. Kreeg ik deze ook weer niet aan de praat? Je moet een hele whiskas zijn om dit apparaat weer in te stellen. Na eindeloos gepruts lukte het mij toch om alles weer in te stellen. Ha fijn, nu kijken of ik mijn oude Cateye ook alsnog krijg ingesteld. Met veel gepruts lukte dit ook, maar ik besloot ze wel om te draaien. 

Vanmorgen op weg, de Cateye werkte, maar niet geheel zonder kuren. De totaal afstand, de maximum snelheid en de huidige snelheid werkten. De rest bleef op 0. Thuis toch maar weer de Cateye omgewisseld en kort getest. Volgen jullie het nog? Het lijkt nu toch goed te gaan, de gereden afstand, gemiddelde snelheid en dergelijke worden weergegeven. De Cateye lijkt gered. 

20 opmerkingen:

  1. de mijnen reset spontaan door radarstraling op het werk :(
    anders inderdaad topmeters. met eindeloze batterijduur

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Worden opgeladen door de radarstraling bedoeld ie :-)))

      Bij mij was ie binnen een half jaar al leeg.

      Verwijderen
  2. Toch ben ik benieuwd of er trucjes zijn om de beginstand aan te passen bij de ED400.

    Groet

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Wat je kan doen is een nieuwe batterij plaatsen op precies 20.000 kilometer en dan met een stift een 2 op het schermpje zetten.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  3. Hoi Wilco,

    Het blijft altijd wel wat gedoe met die computers, heb ik ook. Meestal kom ik er ook wel uit, maar bij sommige modellen kan je inderdaad je totaal niet terug invoeren, en dan heb je helemaal gelijk, dat is niet leuk!
    Hopelijk ben je er nu weer een tijdje vanaf, en blijft je poesje spinnen als een naaimachientje.....;-)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, ik had hem eerst op 154 gezet, dat bleek te weinig, toen naar 156, ook te weinig, net omgezet naar 160. Kijken of het nu morgen goed gaat. Wat een gedoe ...

      Verwijderen
    2. Overigens geheel verantwoord volgens de tabel van Schwalbe. Blijk ik toch ongeveer een kilometer per uur sneller te rijden.

      Verwijderen
    3. Als je de Shredda 50-406 bedoeld dan zal je met 160 instelling goed zitten denk ik. Als ik met de 50-406 F-Lite rijdt, hen ik de wielomtrek ook op 160 staan en dan klopt het precies.
      Toen de spikes erom gingen had ik ook jouw ervaring, wel gemeten maar toch klopte de dagafstand niet meer, en aangezien ik maar één woon-werk route heb moest dat aan de afstelling liggen.......

      Verwijderen
    4. Is inderdaad de 50-406, ik zal in ieder geval beter in de buurt zitten. Ik had op ligfiets.net een omtrek zien staan van 154, maar dat was de 40-406.

      Verwijderen
  4. Dat verklaart vast dat je de banden eerder niet als sneller hebt ervaren Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Poet, ik ervaar ze niet als sneller, maar kwam wel steeds een paar minuten eerder op weerk aan. Kan echter ook liggen het het feit dat het weer licht is tijdens mijn tochten.

      Verwijderen
    2. Sorry, Piet natuurlijk, typefout.

      Verwijderen
  5. Ik heb van Velomoiel een computer gekregen waarvan je de totaalafstand niet kunt instellen. Keer een fout gemaakt toen ik de zomertijd wilde instellen en alles gereset. Sindsdien moet ik altijd 1904 optellen bij de ODO-stand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waarschijnlijk de CC-ED400, de opvolger. Daarin kan je de totaalafstand niet aanpassen.

      Verwijderen
    2. Je kunt natuurlijk voor de komende 1904 km je wielafstand op de dubbele waarde zetten (of een tweede magneetje monteren). Of voor een sneller resultaat twee of zelfs drie extra magneetjes. Wel even uitkijken dat je boven de 100 km/h (virtueel dan he) je afstanden nog goed meet.

      Verwijderen
  6. Onbegrijpelijk dat een fabrikant zo'n fout maakt. Wat ijken betreft: ik vergelijk af en toe de snelheid van de fietscomputer met die op de gps. Daarbij neem ik gemakshalve aan dat de gps een correcte snelheid toont. (kan ook een app in de smartphone zijn)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan, ik begrijp dat ook niet. Voorheen hadden veel kilometers die mogelijkheid niet, maar als het in een model zit, haal jr dat er toch niet uit. Ik vergelijk inderdaad soms ook met de gps, maar ik ga altijd een stuk met een pont. De kilometerteller staat dan stil, maar de gps draait door.... Is natuurlijk ook weer best op te lossen, maar het is geen prioriteit.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  7. Twee zaken: ijken is gemakkelijk. Je weet wat je ww afstand hoort te zijn (die heb je al duizend keer gemeten). Kijk nu wat je teller als nieuwe dagafstand geeft, deel die twee op elkaar en vermenigvuldig je wielomtrek met dat getal (afronden naar dichtsbijzijnde hele cm). Klaar.

    Wat dat nul blijven van gemiddelde etc: heb je hem niet op auto start-stop staan terwijl je dat wel gewend was? Dan even omzetten (of je aanwennen handmatig start-stop te doen).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Goede tip! Ik heb het ook zo gedaan, maar het blijft allemaal een benadering. Komende week ook eens keer met gps meten en vergelijken.

    Dat auto start-stop kende ik niet, die ga ik nog even uitzoeken.

    Dank je wel!

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen