donderdag 19 oktober 2017

Klussen

Vandaag vrij genomen. Het leek mooi weer te worden en omdat ik veel voor werk ben weggeweest, had ik meer dan voldoende compensatie uren staan.

Het doel was vandaag eens goed aan 'De Bak' te gaan klussen. En dat is gelukt.

Ik ben begonnen met het wisselen van de banden. De F-lites zijn vervangen door Marathon Plus. Hoewel je de F-Lites zo van de velgen aftilt, ben ik toch wel even bezig geweest. De velgen goed schoonmaken. Een aantal houders van de wieldoekjes vervangen. Een reserve binnenband moest nog geplakt worden na het Herfsttreffen. De wielkasten reinigen. Ook het kletsen met buurvrouw Thea kostte welbestede tijd. Zonder dat je er erg in hebt vliegt de tijd.

De tweede klus was serieuzer. Het vervangen van de achterdemper. Sinds een dikke week had ik een gemodificeerde 'De Rond' demper in huis, die lag te wachten op plaatsing in 'De Bak'. Nu heb ik nog nooit de demper eruit gehaald, dus ik moest wel even kijken. De bovenkant draai je zo los. Die vleugelmoer wil wel. Maar hoe haal ik de andere kant los? Losdraaien lukte niet. Via het kapje bij de derailleur? Die eraf gehaald, maar dat leverde niets op. Ik heb het kapje niet direct teruggeplaatst, want het gaf wel wat licht achterin. Nou, dan die beschermkappen maar los. De achterste kap had ik er zelf nog nooit uitgehaald, maar na wat voorzichtig trekken en velcro losmaken lukte dit. Nu die moer achter losmaken. Dat viel niet mee, maar lukte uiteindelijk wel. De oude demper is eruit. Vervolgens de nieuwe er in geplaatst. Probeer dat boutje maar eens door dat gaatje te prutten. Uiteindelijk lukte dat. Dan de beschermkap er weer overheen (bijna vergeten) en de demper kan weer vast met de vleugelmoer.
Ook meteen nog even de tiewraps bij de kettingbuis voor vervangen. Dat zat niet helemaal lekker.
Even een korte ronde gereden. De demper lijkt wat stijver. Maar daar kan ik nog geen goed beeld van geven. Ik hoop dat het springen van de fiets vermindert.

Nog even via de fietsenmaker gereden, want ik had nog een derde klusje: het stuurkoord. Ongeveer twee maanden geleden heb ik mijn fiets weer opgehaald bij Velomobiel.nl, met nieuw stuurkoord.  Paulus bleek het stuurkoord nog niet goed vastgezet te hebben, omdat hij het nog wilde kunnen stellen als ik langs zou komen. Uiteindelijk heb ik de fiets bij Theo thuis opgehaald, en was het stuurkoordje dus niet goed vastgezet. Na een tiental kilometers schoot het los. Ik vond het echter lastig om het busje goed vast te krijgen. Het schoot steeds weer los. Een extra klem achter het busje bleek ook niet voldoende. Ook 'knipt' het busje losse draadjes van het kabeltje door met als gevolg dat ik met een rafelend stuurkoord zat. Ik heb nu een nieuw stuurkoord gekocht met nippels aan beide uiteinden. Deze kabel doormidden geknipt en deze met een klem die met een bout en een moer wordt platgedrukt vastgezet tussen het stuur en frame. Ik hoop dat dit beter blijft zitten, bovendien kan ik er beter bij. De draaduiteinden natuurlijk met een busje afgewerkt.

Toen ik dit had gedaan vond ik het meer dan genoeg. Ik hoop dat ik de komende tijd weer even klaar ben met sleutelen   

17 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat je na het losmaken van de vleugelmoer gewoon de hele demper rond kunt draaien tot hij eruit is. Kan het fout hebben, doe dit niet elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Reinier, ik vrees dat je gelijk hebt en dat ik mij een hoop extra werk op de hals gehaald heb. Ik kreeg de demper niet los toen hij achterin vastzat, maar waarschijnlijk was dat met iets meer kracht wel gelukt, maar dat durfde ik niet ..

      Verwijderen
    2. Het "recht" erin terug draaien is nog een vak apart. Blijkbaar zat de mijne er toch wat scheef in, want ik kreeg hem er niet meer op een normale manier uit. Uiteindelijk heeft Marco hem er met veel moeite uitgekregen, en nu zit ie weer goed, maar voorlopig laat ik m maar zo zitten, zolang alles goed gaat ;-).

      Verwijderen
  2. Met zulke klussen leer je je velomobiel wel beter kennen, en kun je zelf steeds meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan Wilco!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt de demper aan het onderste deel vastpakken en zo losdraaien. De onderste connector draait niet mee en blijft gewoon zitten. Een demper kun je zo in 2 tot 3 minuten verwisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is voor de volgende keer. Het lukte me niet met losdraaien en ik durfde niet teveel kracht te zetten.

      Verwijderen
  5. Goed bezig Wilco! Zoals Quezzzt terecht opmerkt leer je de fiets goed kennen zo, en het is leuk om te doen ook. (IMHO........)
    Ik was even achter m'n oren aan het krabben, stuurkoord??? Een Strada wordt toch ook gewoon met stangen bestuurd? Maar toen viel het kwartje, ik heb zelf namelijk nooit een koord of kabel gehad om het stuur op te houden, dat lag en ligt nog steeds zowat op m'n buik........;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook best tevreden, ondanks dat ik het misschien handiger had kunnen doen.

      Verwijderen
  6. Hi Wilco,
    Als je de gemodificeerde demper wil vergelijken met een luchtgeveerde en oliegedempte Risse demper, dan weet je snel de verschillen. Als je een keer langsrijdt zit ie er in een paar minuten in.
    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Dank voor het aanbod. Ik kom graag weer een keertje langs.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  7. Hier staat een filmpje hoe je een demper verwisselt.
    https://www.youtube.com/watch?v=oq9yP_RnH-c&t=1s

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben benieuwd hoe de marathons bevallen. Volgens kenners worden deze elk jaar beter en zal langzamerhand het verschil met de F lites steeds minder worden.
    Moet een achterdemper overigens ook geolied worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is het verschil aanzienlijk groot in de kracht die het me kost nog steeds met green guards. Maar ik heb geen geld om elke keer nieuwe F lites te kopen na een paar dagen regen. Dus moet vies weer moeten de greenguards er gewoon op. De F lites zitten na een paar goede regenritten zo vol met gaatjes dat ik ze gewoon weg kan gooien of anders toch ga lekrijden ondanks de ride on omdat de gaatjes te veel of te groot worden. Maar als het dan weer een dag mooi weer is, gooi ik zsm de F lites er weer op. Banden wisselen kost een paar minuutjes en dat levert het ook ruim voldoende op als het droog weer is!

      Verwijderen
    2. Hoi Casper,

      Dit zijn Marathons die er al een paar jaar opzittenm, maarja, ze gaan zo meer dan 10000 kilometer mee (hou ik niet bij). Ze roffelen meer, maar ik ga niet echt heel veel langzamer. Ik heb banden zat thuis liggen en wil niet elke keer wat nieuws kopen. Is ook niet zo duurzaam. Dus de Marathons gaan de winter door. Ik heb/neem geen tijd om elke keer de banden te vervangen als het weer drie dagen mooi weer is.

      Verwijderen
    3. Ik haalde de Marathons er onlangs net af om ze te vervangen door Trykers... Zo slecht is het weer nog niet, dat die 'winterbanden' nodig zijn. Mooie klusjes uitgevoerd, overigens. Zo leer je inderdaad je velomobiel goed kennen.

      Verwijderen